mENTORU PROGRAMMAS nORISES PROCESS

kā tas notiek? 

Informācija mentee

Informacija_mentee.jpg

informācija mentoram

Informacija_mentoram.jpg

mentora ceļvedis

1. izvērtē uzņēmēja  ambīcijas

Uzņēmēji ir dažādi - katram ir savi plāni un ambīcijas. Daži grib uzbūvēt nākošo vienradzi, bet daži - vienkārši nodrošināt sev iztiku. Tas, kādas ambīcijas ir uzņēmējam, lielā mērā noteiks arī uzņēmuma stratēģiju un plānus. Izproti uzņēmēju un viņa ambīcijas, un pielāgo savus padomus tam, kur uzņēmums vēlas nonākt, un cik ātri vēlas tur nokļūt.

2. izproti, kurā attīstības ciklā uzņēmums atrodas

Dodot jebkādus padomus uzņēmumam, ir ārkārtīgi svarīgi saprast, cik tālu šis uzņēmums ir izaudzis. Tas ir līdzīgi kā ar maziem bērniem - padomi, kas būs derīgi pusaudžiem, diez vai būs jēdzīgi divgadniekiem. Noskaties video par attīstības cikliem un galvenajiem izaicinājumiem katrā no tiem. 

3. ņem vērā pieejamos resursus

Bieži vien jaunuzņēmumi darbojas ļoti ierobežota finansējuma apstākļos. Tas diktē to, kādi risinājumi uzņēmumam vispār būs pieejami. Tāpēc būtiski izprast resursu pieejamību no biznesa perspektīvas - vai uzņēmums jau produktu ir komercializējis un pelna ar to naudu? Ja pelna - vai nosedz izmaksas un vai paliek nauda arī attīstībai? Svarīgi saprast arī, vai piesaistīts ārējais finansējums - piemēram, riska kapitāls vai granti. Ja tā, tas paver pilnīgi citas attīstības iespējas un mērogus.
Ne vienmēr pats uzņēmējs saprot, kā labāk izlietot pieejamos resursus. Ja tas ir Tavos spēkos - palīdzi saprast, kas no risinājumiem dos lielāku atdevi.

4. izproti situāciju

Pēc iespējas iedziļinies uzņēmuma situācijā - kā produkts vai pakalpojums risina klientu problēmu, kā tas izskatās salīdzinājumā ar konkurentu risinājumiem, kādas ir labākās/sliktākās produkta īpašības, kā attīsītās konkrētā nozare, kādas ir galvenās tendences, utt.
Visi šie faktori spēlē lielu lomu tajā, kādus risinājumus problēmām izvēlēties. Piemēram, ja konkrētajā nozarē produkti ir diezgan līdzīgi, tad kā labāk virzīt savu produktu tirgū? Atšķirīgs marketings? Cita mērķauditorija? Vai citi pārdošanas kanāli?

5. roc dziļāk 

Ne vienmēr problēma, ko Tev izklāstīs uzņēmējs, būs patiesā problēma. Iespējams, tā būs tikai aisberga virsotne. Iedziļinies un izproti, kas dotajā situācijā ir pamatproblēma. Iespējams, slikti konvertējas pārdošanas piltuve, un var šķist, ka problēma ir auditorijā vai UX/UI pusē. Taču iespējams, ka tā slēpjas pilnīgi citur - piemēram, klienti nesaskata risinājumu savai problēmai, vai arī ir dzirdējuši sliktas atsauksmes. Līdz ar to, būs nelietderīgi risināt pārdošanas piltuves uzlabojumus, pirms nav veikti produkta vai tā pozicionējuma uzlabojumi.

6. apzinies savu kompetenču robežas

Ja neesi pārliecināts, kurš ir labākais risinājums, vai jūti, ka trūkst kompetences šajā konkrētajā situācijā, tad esi godīgs un to pasaki. Varbūt šeit ir vieta citam risinājumam, ko Tu šobrīd nespēj piedāvāt. Galu galā, mums katram ir lietas, ko mēs pārzinam un esam tajā izcili, un ir lietas, kur citi ir kompetentāki.

noderīgi materiāli

mērķu scenārijs

Metode ir orinetēta uz attīstību un tālredzību. Izmantojot šo metodi, izpētiet pēc iespējas vairāk opciju un ļaujiet MENTEE nonākt pie konkrētiem, sasniedzamiem mērķiem apzinoties MENTEE resursus un reālo situāciju. 

Darba materiāls (PDF)

mērķu izvirzīšana

Metodi var izmantot, lai veiktu padziļinātāku izpēti konkrētā tēmā. Pievērst uzmanību konkrētiem mērķiem, piedāvāt MENTEE izpētīt konkrētu situāciju un ļaut padziļinātāk izprast mērķa nepieciešamību. 

Darba materiāls (PDF)

pirmā mentoringa sesija. situācijas izpēte

Darba materiāls (PDF)

Jautājumi, kas var palīdzēt

Darba materiālis (PDF)

svid analīze

Metodi var izmantot, lai apzinātos MENTEE stiprās, vājās puses, draudus un iespējas. Metode palīdz analīzet sevi, savu projektu, vai jebkuru citu jautājumu.

Darba materiāls (PDF)

Noslēdzošo sesiju plānošana

Pašvērtējums un turpmākā rīcība. 

Darba materiāls (PDF)

Uzņēmumu attīstības cikli

Mentoru programmas MENTORS BIZNESA IZAUGSMEI mentora Niklāva Macko izstrādāts materiāls par uzņēmumu attīstības cikliem un galvenajiem izaicinājumiem katrā no attīstības posmiem. 

Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) inkubācijas atbalsta programma ir izveidota Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 1.2.3.1. pasākuma “Atbalsts MVU inovatīvas uzņēmējdarbības attīstībai” īstenošanas ietvaros (Projekta numurs: 1.2.3.1/1/23/I/001).

MENTORS BIZNESA IZAUGSMEI CEĻVEDIS

Mentoru programmas MENTORS BIZNESA IZAUGSMEI ietvaros Niklāvs Macko un Inga Laugale ir izstrādājuši programmas ceļvedi, kurā pieejama informācija par mentoringa sesiju norisi, vadlīnijas mentoriem un dažādi darba rīki, kas var palīdzēt procesa veiksmīgākai norisei.